Datafordelerens ændringshåndteringsproces skal rumme ændringer, der skal implementeres på Datafordeleren fra datafordelermyndigheden, en anvender eller en registermyndighed indmelder et ændringsønske og til denne ændring releases af leverandøren på Datafordelerens produktionsmiljø. Derfor er det vigtigt at processen ikke kun griber de forretningsbehov, som ændringen er et udtryk for, men at den også fungerer sammen med leverandørens ændringshåndteringsproces.
Endvidere benytter Datafordeleren semantisk versionering i forhold til datafordelerplatformen og dennes tjenester. Det betyder, at alle ændringer vil forårsage et nyt versionsnummer, efter nedenstående skema. Releases navngives derfor MAJOR.MINOR.PATCH, således at version 1.0.0 er første egentlige release. Typer af ændringer For at lette arbejdet med ændringer deles de op i tre typer, afhængig af hvordan de placerer sig på ovenstående akser. Standardændring En standardændring er en ændring hvor økonomiske forhold, impact og risici ved ændringen er kendte og lave. Følgende gør sig i øvrigt gældende for standardændringer:
Normal ændring En normal ændring er en ændring, hvor økonomiske forhold, impact og/eller risici ved ændringen er ukendte eller så høje, at ændringen ikke kan behandles som en standardændring. Følgende gør sig i øvrigt gældende for standardændringer:
Versionering af modelregler Den direkte effekt af ændringer i modelreglerne vil i sagens natur være på datamodellerne, der evt. vil kunne eller skulle ændres på baggrund af en given regelændring. Det kan så igen have effekter på de tjenester, der baserer sig på modellerne. Modelreglerne versioneres atomart og bitemporalt. Da modelreglerne principielt er enkeltstående og udgivet individuelt, er der ikke noget modelregel-dokument at versionere. Datamodeller deklarerer deres regel-compliance som en dato: ”Overholder modelregler gældende pr 1. december 2016” Versionering af datamodeller Hvis en datamodel ændres, vil effekten være på de tjenester, der anvender data i modellen. Nogle af disse tjenester kan være tværgående. Versionering af tjenester Tjenesterne er den direkte snitflade til dataanvendernes applikationer, og derfor vil ændringer i tjenesterne direkte kunne påvirke dataanvendernes systemer og deres forretningsmuligheder. Hasteændring En ændring hvor der ikke er tid til at gå igennem de normale kanaler i forhold til godkendelse. Dette kan eksempelvis skyldes en lovændring, eller der kan være tale om en rettelse af et incident, hvor impact og/eller urgency betinger dette (Typisk A-fejl / major incidents). Det er særligt vigtigt, at denne type ændringer dokumenteres, så godkendelser m.v. kan indhentes efterfølgende. Det markeres ved indmeldelse af ændringsønsket, om indmelderen mener at implementering af ændringen haster, men Change Manageren har ansvar for at vurdere, om der reelt er tale om en hasteændring. Varsling af ændringer Der vil i udgangspunktet ikke være et forretningsmæssigt behov for at varsle ændringer på minor- eller patchniveau, da disse ikke nødvendigvis kræver ændringer i andre produkter. Da major ændringer i modelreglerne vil afføde ændringer i datamodeller og forventeligt også i tjenester, skal disse nødvendigvis varsles tidligere end ændringer i datamodeller og tjenester, så der også er tid til at varsle de afledte ændringer på en rimelig vis overfor dataanvenderne. Ændringer til tjenester er styret af specificerende registermyndighed, men dataanvendere kan have forventninger til generelle regler. Derfor fastsættes en generel regel om, at major ændringer i tjenester skal varsles mindst 3 måneder før de får effekt på datafordeleren. Der fastsættes derfor disse mindstekrav til varsling af major ændringer: |